6.662 fejrede Kronprinsen med løb i Esbjergs gader i anledning af Hans Kongelige Højheds 50 års fødselsdag

Området omkring Gammel Vardevej og Vognsbølparken var omdannet til én stor fest til Royal Run Esbjerg mandag eftermiddag. Kronprinsen løb One mile i selskab med 300 fra Søværnet, Flyvevåbnet og Artilleriet samt 50 veteraner. Ialt deltog 6.662 fra nær og fjern i Royal Run Esbjerg. Tusindvis af tilskuere var mødt op for at heppe på de mange løbere og hylde Danmarks kommende kónge.

I Esbjerg løb H.K.H Kronprins Frederik sin One mile under blå himmel og høj sol sammen med 300 veteraner fra hele landet. Veteranerne gav udtryk for, at Kronprinsen måske nok kan være kronprins og landets næste konge, men for dem er Kronprinsen en af deres egne.

"At veteranerne betegner mig sådan, er jeg beæret over. Jeg har selv været en del af forsvaret og det, at mange bakker op om dette arrangement har enorm betydning for mig", sagde Kronprins Frederik efterfølgende.

"Det har været en stor glæde at se så mange her i Esbjerg og at være tilstede i samtlige byer. Vejret er med os, og jeg er superglad."

Borgmester i Esbjerg Kommune, Jesper Frost Rasmussen sagde om Royal Run-arrangementet:

"I Esbjerg er vi stolte af at have været inviteret med til denne nationale løbefest, og det er passende at fejre vores ungdommelige Kronprins her i Danmarks yngste storby. Kronprinsens fødselsdag falder sammen med året, hvor Esbjerg by og havn fejrer 150 års jubilæum. Endnu engang danner vores idrætsmekka her på Gl. Vardevej ramme om en stor sportsbegivenhed, og denne har været af den ekstra festlige og folkelige slags."

Royal Run er et landsdækkende løb i anledning af Kronprinsens 50 års fødselsdag. Alle har mulighed for at løbe eller gå med i en af landets fem største byer: Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Odense og København. Kronprinsen begyndte sin dag med "One mile" (1,609 kilometer) i aalborg og derefter i Aarhus, inden han løb den legendariske distance i Esbjerg. Herefter løber han One mile i Odense og afrunder festen med at løbe 10 kilometer i København/Frederiksberg.

Ialt er 70.575 tilmeldt Royal Run på landsplan, heraf 6.662 i Esbjerg.

Royal Run Esbjerg er lokalt arrangeret af Esbjerg AM og Esbjerg Kommune.

Se billeder:

Thomas Reil
Royal Run Esbjerg Presseansvarlig, kommunikationschef Esbjerg Kommune: 21379284

Torben Lollike
Presseassistent Royal Run Esbjerg, kommunikationskonsulent DIF: 20409889

Royal Run lokal- og regional presse, kommunikationschef Dansk Atletik Forbund: 20152220