SE BILLEDERNE: 9.151 fejrede Kronprinsen med løb i Aalborgs gader i anledning af Hans Kongelige Højheds 50 års fødselsdag

Havneområdet i Aalborg var omdannet til én stor fest, da Royal Run blev skudt i gang mandag morgen. Kronprinsen løb dagens første One mile i selskab med en stor gruppe børn fra Aalborg og omegn. Ialt deltog 9.151 i Royal Run Aalborg, og tusindvis af tilskuere var mødt op for at heppe på de mange løbere og hylde Danmarks kommende kónge.

Der var proppet med fødselsdagsgæster på solbeskinnet havnefront i Aalborg, da Kronprins Frederik gennemførte første etape af Royal Run. Efter en kort fejring på scenen begav han sig gennem menneskemængden og ned til en flok ventede og forventningsfulde børn i startområdet. Sammen begav de sig som de første ud på One mile-ruten.

Cirka 10 minutter senere krydsede Kronprinsen og børnene målstregen, og han kunne glæde sig over, at ryggen holdt til belastningen. Han kunne også glæde sig over, at hans store ønske om at fejre sin 50 års fødselsdag ved at være fysisk aktiv i selskab med den danske befolkning var kommet godt fra land.

"Det er fantastisk, at det er lykkedes at mobilisere så mange mennesker her i Aalborg. Denne dag er som en drøm, der nu udfolder sig, og vejret er heldigvis helt fantastisk," sagde Kronprins Frederik, kort efter han krydsede målstregen, og fortsatte:
"Aalborg var en rigtig god begyndelse, og når noget er godt begyndt, så er det halvt fuldendt."

I alt 9.151 deltager i Aalborg-afdelingen af Royal Rundt. En af dem var Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S), der løb One mile sammen med Kronprinsen. Efter borgmesteren havde sendt fødselaren videre mod Aarhus, begav han sig tilbage til løbeområdet for at gøre sig klar til også at løbe 10 kilometer-ruten.

"At sikre en god folkesundhed er en måske kommunens allerstørste udfordring. Når Kronprinsen vælger at fejre sin fødselsdag på denne måde, med et fokus på fysisk aktivitet, er det en kæmpe hjælp for os politikere, " sagde Thomas Kastrup-Larsen.

Royal Run er et landsdækkende løb i anledning af Kronprinsens 50 års fødselsdag. Alle har haft mulighed for at løbe eller gå med i en af landets fem største byer: Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Odense og København. Kronprinsen begyndte sin dag med "One mile" (1,609 kilometer) i Aalborg og fortsætter med samme distance i Aarhus, Esbjerg og Odense, inden han afrunder festen med at løbe 10 kilometer i København/Frederiksberg.

I alt 70.575 er tilmeldt Royal Run på landsplan, heraf 9.151 i Aalborg..

Royal Run Aalborg er lokalt arrangeret lokalt af Aalborg Kommune, DGI Nordjylland og Aalborg Atletik og Motion.

Billeder af fotograf Lars Horn:

Rune Andersen
Royal Run Aalborg Presseansvarlig, kommunikationsmedarbejder DGI Nordjylland: 29610456

Lars Hestbech
Presseassistent Royal Run Odense, kommunikationskonsulent DIF: 23323784

Royal Run lokal- og regional presse, kommunikationschef Dansk Atletik Forbund: 20152220