H.K.H. Kronprinsen overraskede børn til Royal Run-træning

I anledning af Royal Run den 21. maj 2018 (2. pinsedag) dukkede Kronprinsen i dag op på Skansevejens Skole i Aalborg for at overvære børnenes løbetræning

37 børn i klassetrinnene 4. -6. klasse var mødt op i dag for at løbetræne med en gruppe RUNNERS, der er løbsambassadører for Royal Run, løbet der fejrer Kronprinsens 50 års fødselsdag den 21. maj 2018. Royal Run arrangeres af Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Atletik Forbund i regi af Bevæg dig for livet, der er Danmarks største idrætsvision og støttes af Nordea-fonden og TrygFonden.

Royal Run finder sted i de fem største byer i landet, og særligt i Aalborg vil der blive sat fokus på børn og bevægelse. Derfor var gruppen af RUNNERS taget til Skansevejens Skole for at løbe med børnene og hjælpe dem i gang med løbetræningen. Her dukkede Kronprinsen op som en overraskelse for at overvære træningen og på den måde hjælpe med Aalborgs ambition om at gøre opmærksom på det vigtige ved at komme i gang med de gode motionsvaner tidligt i livet.

Besøget var en overraskelse for de mange børn:

”Det var fedt, at han kom forbi. Jeg blev ret overrasket”, siger Mathias Laursen fra 4. klasse på Skansevejens Skole.

Royal Run får ny betydning for børnene

Skoleleder Susanne F. Klessen havde set frem til, at Kronprinsen dukkede op:

”Det var en kanon oplevelse, og en stor overraskelse for børnene. Der er helt sikkert 37 børn, der glæder sig særligt meget til Royal Run. Jeg tror, at løbet får en helt ny betydning for dem nu”, siger hun.

Kronprinsens overraskelse var også sat i værk for at opfordre alle børnene til at komme med til Royal Run. Det, at starte de gode motionsvaner tidligt i livet, er nemlig en sag, som Kronprinsen prioriterer højt.

”Vi sætter stor pris på Kronprinsens engagement i løb og bevægelse generelt, og det, at han tropper op til et arrangement som det her på Skansevejens Skole, er med til at skabe opmærksomhed om Royal Runs mærkesag, nemlig at vi skal bevæge os for livet - dvs. fra barnsben og så længe kroppen tillader det”, siger direktør for Dansk Atletik Forbund, Jakob Larsen.

Fakta om Bevæg dig for livet-runners

RUNNERS er et ambassadørkorps, der har til opgave at sprede glæde og motivation undervejs i løbet; til hinanden og til løbsdeltageren. De deltager i løb i hele Danmark – nationalt og lokalt og er derfor også selvskrevne løbsambassadører til Royal Run. RUNNERS følges ad i grupper på minimum tre, og de opfordrer alle til at tilslutte sig.

Bag Royal Run står DIF, DGI og Dansk Atletik Forbund. Royal Run arrangeres i regi af Bevæg dig for livet – Danmarks største idrætsvision, som støttes af Nordea-fonden og TrygFonden. TV 2 er mediepartner på Royal Run.

Dato: Mandag den 21. maj 2018 (2. pinsedag)
Distancer: One mile (1,609 km) og 10 km
Deltagergebyr: One mile: 75 kr. – 10 km: 250 kr.

Lokale arrangører for Royal Run i de fem byer:

• Aalborg Kommune, Aalborg Atletik og Motion og DGI Nordjylland
  • Aarhus Kommune og Aarhus 1900