Royal run '19

Praktiske oplysninger Aarhus

Her får du relevante, praktiske oplysninger om Royal Run Aarhus.

OBS: Alt udsolgt i Aarhus!

Start/mål

Royal Run i Aarhus har start- og målområde omkring Lille Torv og Store Torv og Bispetorvet. Se kort

Hvem kan deltage?

Royal Run er for alle. På familie-milen kan du både tage Bedste med i kørestol og de små i klapvogne og barnevogne. Cykler er ikke tilladt. 

Ruter

Se, hvordan ruterne går igennem Aarhus d. 10. juni: Rutekort

Para-deltager

Royal Run er for alle. Og det er muligt både at gå, løbe og deltage med en hjælper, i kørestol, racerunner eller andet. Vi har haft uheldige episoder med deltagere i elektriske kørestole. For at deltage i elektrisk kørestol er det en forudsætning, at man kører hensynsfuldt og er i stand til at manøvrere køretøjet i en stor menneskemængde. Det er ikke tilladt at deltage i racerkørestole. 

Hvad koster det at deltage?

Se denne prisoversigt. Bemærk, at tilmeldingen nu er lukket!

Udlevering af startnummer og t-shirt

Som tilmeldt fik du i slutningen af maj tilsendt et startkort på mail. Startkortet fungerer som en slags kvittering, som du skal fremvise, når du skal hente dit startnummer og din Royal Run t-shirt. 

Afhentning af startnumre og t-shirts skal ske på løbets EXPO, som foregår i Ridehuset, Vester Allé 1, 8000 Aarhus i dagene 6. til 10. juni. I forbindelse med vores EXPO kan du møde LØBEREN, der har sammensat en EXPO med mange lækre sager og masser af gode tilbud på sko, tøj og produkter til løb. 

EXPO’ens åbningstider er:

  • Torsdag d. 6. juni kl. 15-19
  • Fredag d. 7. juni kl. 10-19
  • Lørdag og søndag d. 8. og 9. juni kl. 10-16
  • Mandag d. 10. juni kl. 8-14 (sidste nummerafhentning er kl. 13.00).

Vi anbefaler på det kraftigste, at nummerafhentning sker torsdag, fredag, lørdag eller søndag.
Det ER muligt at afhente startnummer på løbsdagen. Men der kan være meget trafik; det kan være svært at finde parkeringspladser, hvis du kommer i bil, der kan være lidt ventetid ved nummerafhentningen, og der er ca. 1 km at gå fra EXPOen til bagageopbevaringen. Derfra skal man så videre til line-up og finde sin startgruppe.
Arrangørerne påtager sig intet ansvar i tilfælde af, at en deltager ikke når frem i tide.

Husk, at du kan hente startnumre og t-shirts for andre, blot skal du kunne fremvise en fysisk eller digital kopi af deres startkort.

Vi kan desværre ikke tilbyde at fremsende startnumre eller t-shirts.

T-shirt og medalje

Der er medaljer til alle, der er tilmeldt og har et startnummer. 

Der er t-shirts til alle deltagere i Royal Run 2019. Vær dog opmærksom på, at nogle størrelser kan blive udsolgt. Ligeledes opfordrer vi til, at man henter sin t-shirt og startnummer så tidligt som muligt, når stederne åbner i dagene op til Royal Run. Det er nemlig først til mølle, så vi kan ikke garantere, at man får den ønskede størrelse, hvis man venter for længe.
Se t-shirt

Tilmeldingsfrist

Der er nu udsolgt i Aarhus, så det er ikke længere muligt at tilmelde sig.

Tidtagning og resultater

Tidtagning varetages af Ultimate Sport Service via en integreret chip i startnummeret. Resultaterne formidles via royalrun.dk samt via Royal Run app'en.

Royal Run App

Find dit startnummer, og søg deltagerinfo i Royal Run app’en. App’en kan downloades i App Store og Google Play til hhv. iOS og Android.

Omklædning

Vi kan desværre ikke stille omklædningsfaciliteter til rådighed for deltagere. 

Bagageopbevaring

Du har mulighed for at indlevere eventuel bagage i de store bagageopbevaringstelte på Havnepladsen eller ved Toldboden. Opbevaringen sker på eget ansvar.

Toiletter

Der vil være toiletter i start- og målområdet samt ved væskedepotet på Ingerslev Boulevard. 

Forplejning og væskedepoter

Der vil være vanddepot ved Power-zonen på Ingerslev Boulevard ved cirka 2.5 km på 5 km’eren og ved 2.5 og 7.5 km på 10 km’eren. Når deltagerne kommer i mål, vil der være en flaske vand fra Kildevæld, et stykke frugt fra Aldi samt en 'Vanillabon' fra Pågen. 

Tidsgrænse

Tidsgrænsen på 5 km Walk og 10 km er 90 minutter netto (det vil sige, fra man passerer startstregen, og til man er i mål).

Fartholdere

Der vil være fartholdere på 5 km på tiderne 25, 30 og 35 min. Fartholderne til 25 og 30 min. starter i heat 1, fartholderne til 35 min. starter i heat 2.
Der vil være fartholdere på 10 km på 40, 45, 50, 55, 60, 65, 70, 80 og 90 min.

Fotozone

Der vil på alle distancer blive taget foto af dig, når du passerer målstregen.
På 10 km vil der desuden blive taget et foto af dig ved 5 km.

Trafikinfo og parkering

Kom i god tid!

Veje vil være spærret eller lukkede. Se her for afspærrings- og lukketider

Særligt, hvis du henter startnummer på dagen, skal du komme i god tid. Først skal du til Ridehuset for at hente startnummer, dernæst skal du til bagageopbevaringsteltet på Havnepladsen eller Toldboden, og først derefter kan du gå mod start. Der kan risikere at være kø både ved startnummerudleveringen og ved bagageopbevaringen, og du skal passere gader, der kan være fyldt med løbere, der deltagere i andre heats.

Vi anbefaler så vidt muligt alle deltagere at komme på cykel eller med offentlig transport! Cykler kan med fordel parkeres ved DOKK1 tæt på bagageopbevaringen.

Tjek gerne Midttrafiks hjemmeside for busforbindelser og/eller tag toget eller Letbanen. Bemærk, at Letbanen kører som normalt på helligdage i forbindelse med arrangementet.

Hvis du alligevel kommer i bil, anbefaler vi følgende parkeringspladser og P-huse:

  • Scandinavian Center P-hus
  • Godsbanens parkeringspladser
  • Musikhusets P-hus
  • Bruuns Galleri P-hus
  • DGI Husets parkering
  • Parkering under Navitas
  • Nørreport P-hus
  • DOKK1 Parkering
  • Filmbyens parkeringspladser
  • Sallings P-hus
  • Magasins P-hus (NB: det vil være svært at køre til efter kl. 11 og fra før kl. 15.30!)
  • Busgadens P-hus (NB: det vil være svært at køre til efter kl. 11 og fra før kl. 15.30!)
  • P-anlægget i Ny Banegårdsgade
  • Poppelpladsen

Se også dette link for angivelse af P-anlæggene. Se dette link for ledige pladser i P-anlæggene.

Husk at det også er en mulighed at parkere i nærheden af en Letbane-station og tage Letbanen det sidste stykke ind til Midtbyen. 

Har du spørgsmål til trafikken, er du velkommen til at kontakte os på 30 47 32 01 dagligt kl. 10-15, på løbsdagen kl. 8-16. 

Busparkering

Afsætning af deltagere fra busser kan ske ved busholdepladsen i forbindelse med Musikhuset og Scandinavian Center. NB: Tilkørsel skal ske via Sonnesgade og Valdemarsgade – ikke Frederiks Allé. Bemærk at busser IKKE kan blive holdende ved busholdepladsen.

Handicapparkering

Vi henviser til byens almindelige handicap-parkeringspladser.

Tilskuerinformation

Som tilskuer skal du være opmærksom på, at start- og målområdet omkring Bispetorvet/Store Torv KUN ER ÅBENT FOR DELTAGERE!

Heldigvis er der masser af andre gode steder, hvor du som tilskuer kan komme og tage del i festlighederne. Ved nedenstående hotspots vil der være musikalske indslag, og det er også her, du har bedst mulighed for at heppe på familie, venner og Kronprinsen.

Rådhuspladsen

Vestergade/Vor frue Kirke

Jægergårdsgade (kun distancerne 5 og 10 km)

Ingerslev Boulevard (kun distancer 5 og 10 km)

Vi glæder os meget til at se jer alle på mandag til et brag af en festdag.

Beboerinformation

Vi opfordrer alle beboere til at komme og være med i festlighederne. Der er uddelt en flyer til beboerne i området. Se kort over afspærringsområder og tidspunkter 

Sikkerhed

Vi ønsker, at alle får en rigtig god løbsoplevelse. Udvis derfor hensyn, og giv plads til dine medløbere undervejs i løbet. Får du brug for hjælp undervejs, så tøv ikke med at henvende dig til de officials, samaritter eller læger, der er tilstede både i start/mål og ude på ruten. Bag på dit startnummer har du også mulighed for at oplyse om eventuelle helbredsmæssige problemer og anføre nærmeste kontaktperson.

Arrangørerne af Royal Run samarbejder tæt med politi, beredskab og myndigheder. Vi opfordrer til at være opmærksomme og underrette løbsledelse, officials eller politi, hvis du oplever mistænkelig adfærd. Undlad også at efterlade tasker uden opsyn, da dette kan skabe unødvendige problemer.

Træn op til Royal Run

Se de mange fortræningstilbud, som de lokale løbeklubber tilbyder. Eller træn op på egen hånd med ét af vores træningsprogrammer.

Vil du være frivillig?

Kunne du tænke dig at hjælpe Kronprinsen med at genskabe idrætsfællesskabet og den fantastiske stemning, vi havde til Royal Run 2018? Kunne du tænke dig at blive en del af vores fantastiske frivilligteam? Så er det nu, du har chancen for at tilmelde dig som frivillig til Royal Run!

Se kort

Se et kort over, hvordan ruterne løber igennem byen, og et kort over området, hvor det hele starter og slutter til Royal Run i Aarhus d. 10. juni. 

Følg os

Twitter

Facebook

Facebook
Se resultater